大學體育課

2023/08/13閱讀時間約 22 分鐘

體育課

回憶起大學,我特別留戀那段關於體育課的時光。大學一年級時,課程的選擇權還不在我們手上,我們被分配到一門名為「大一體育」的課程中。那時的課名好像就是這樣,簡單而直接。

回想起大一體育課,我心中不禁湧起一絲抗拒。因為當時我們學校的游泳池剛蓋好,我不得不學習游泳。然而,游泳卻並不是我所擅長或喜愛的事情。也許這源自我小學三年級時在墾丁游泳池差點溺水的經歷。那次意外讓我對水產生了恐懼,使我對游泳這門課感到了壓力和焦慮。還好,游泳沒過這門課還是過了(大一體育有籃球、羽球、足球、游泳等等,游泳只占幾節課)


大二的時候,終於可以選擇自己喜愛的課程。我選擇了唐人屏老師的八卦太極課。這是一門充滿魅力的課程,我那時迫不及待地等待每一堂課的到來。在練習八卦太極的過程中,我投入地畫出一個又一個圓圈,小圓、中圓、大圓,每一個動作都蘊含著深刻的哲學。

對老師的印象

在武術的路上,我受到許多人的幫助和影響。或許,唐老師對我的影響是最大的吧!

老師是一位嚴肅又風趣的人。他對待練武事宜一向十分認真,這使人不由得感到他的嚴謹,從而不敢輕忽開玩笑。然而,每當他開始講解太極拳的應用時,他又能以生動有趣的方式呈現,令人對他的幽默深感印象。

還記得老師說拳擊手怕手腕受傷會在上面纏布料,而練國術則是用伏地挺身練手腕。我還記得我當時的心情有多震驚、也太難了。

最印象深刻的是,老師講到斷脈。我還記得我摸老師的手腕,真的沒有感覺到脈博,真的好神奇。

老師特別講究走路、呼吸、站立姿勢和腳步的姿態,他細心地糾正我們的動作,並分享如何避免受傷。或許是因為他自己曾在練武時受過傷,因此他格外關注我們的安全,不希望我們經歷類似的不適。有時,他會坦言自己感受到背部的不適,脊椎似乎也曾受傷,然而,這些病痛並未使他對教學的熱情和奉獻減少分毫。

記得有一次,老師親切地邀請我到他家用晚餐。他慢慢地說話、樣子和藹可親,溫柔地招呼我多吃一些,在他的家中,我感受到了一種無比溫馨和融洽的氛圍,彷彿是家人間的交流,這樣的體驗在我心中留下了難以磨滅的印象。

老師對我的肯定

還記得我被點名成為小老師時的雀躍。我在協助其他同學解決太極拳問題的過程中,教學相長,感覺自己也學到更多了。

還記得有一天老師對我說:「你是外文系的,將來或許可以考慮教外國人練拳。」當時我感到非常高興,因為這代表老師對我有所認可。
當下我很恭敬的回應老師:「好的。」但我內心的OS其實是:「老師啊!您也太看得起我了,我可不是李小龍,沒有那麼厲害、也沒那麼能打。到時候被打趴下的可能就是我。」

就像截拳道之所以厲害不在於截拳道本身,而是在於李小龍。

李小龍學習過許多拳法,儘管我也想效仿他。我學過太極拳、螳螂拳、八極拳、合氣道、跆拳道、泰拳、拳擊、柔道、武士刀、苗刀、棍法、劍、大槍等眾多武術,但沒有一樣能夠精通,都只是學了一點皮毛,並不專業。

我特別喜歡李小龍的那句話

武術的終極奧義是──對自我的如實表達

我的練習片段

以下是有一天我突發奇想,用手機錄下了我自己練拳的影片。不過,我出拳的速度仍然太慢,且不夠穩定。最近,我一直在練習將兩拳打在同一個點上,希望之後能夠練好!
此外,我的節奏感也不是很準確,在之前的練習中,我曾經被對方的反擊拳打中,當時整個人都感到眩暈。節奏和呼吸的進步空間仍然有很大的提升空間。

被反擊拳打中,特別痛!


武俠夢

我從小就有個武俠夢,希望自己變成武林高手,變成英雄人物,挥舞著劍走天涯,以嫻熟的武藝和高尚的情操,在江湖上留下傳奇。然而,隨著我成長,我逐漸意識到我生活在法治社會中,現代已經不再需要武俠小說中那樣的俠客英雄。

雖然我知道我想成為俠客、成為英雄的想法挺幼稚,但也許就是這樣,我才會選擇這門八卦太極課,期待自己有天能路見不平、拔刀相助。

回顧與總結

回首那段時光,體會到,每一次的選擇和經歷都是我成長的一部分。生活中的點滴,交織成一幅色彩斑斕的畫面

其他

附上唐老師其他帥氣的影片

影片 小虎燕

唐人屏老師生平介紹

把勢生活武術


英文版

Reflecting upon my university years, I hold a special fondness for the memories centered around physical education classes. During my freshman year, the freedom to choose courses was not yet within our grasp, and we were assigned to a course simply titled "Freshman Physical Education." The name of the course itself was succinct and straightforward.

Recalling those freshman physical education classes, a trace of resistance inexplicably emerges within me. This is because at that time, our school's swimming pool had just been completed, and I found myself compelled to learn how to swim. However, swimming wasn't an activity that I excelled in or particularly enjoyed. Perhaps this stemmed from an incident during my third grade when I had a near-drowning experience at a swimming pool in Kenting. That unforeseen incident instilled in me a deep-seated fear of water, resulting in a profound sense of pressure and unease towards the swimming course. Thankfully, I managed to pass the swimming component of the course (Freshman Physical Education included basketball, badminton, soccer, swimming, among others).

Upon reaching my sophomore year, the long-awaited opportunity to select courses based on personal interest finally arrived. Without hesitation, I chose to enroll in Professor Tang Renping's Bagua Tai Chi class. This captivating course had me eagerly anticipating each and every session. Engaging in the practice of Bagua Tai Chi, I found myself absorbed in tracing circles, be they small, medium, or large, with each movement encapsulating profound philosophical meanings.

Impressions of the Teacher Professor Tang was a person of both seriousness and humor. He approached martial arts practice with the utmost dedication, a demeanor that conveyed an air of seriousness and refrained us from taking anything lightly. However, when he began expounding upon the applications of Tai Chi, his vivid and entertaining explanations showcased his humor.

I still vividly recall the teacher mentioning how boxers wrap cloth around their wrists to avoid injuries, while in the world of Chinese martial arts, we toughen our wrists through push-ups. I remember the shock I felt at that moment – realizing the challenge.

What truly stands out is the teacher's insight into disrupting an opponent's meridians. I distinctly remember touching his wrist and not sensing any pulse points, which was genuinely intriguing.

The teacher places a special emphasis on gait, breathing, posture, and footwork. He meticulously corrects our movements and generously shares tips on injury prevention. Perhaps because he himself has encountered injuries during his martial arts journey, he pays extra attention to our safety, hoping we won't encounter similar setbacks. Sometimes he candidly admits feeling discomfort in his back, suggesting his spine might have sustained injuries. However, these physical challenges haven't diminished his fervor and unwavering commitment to teaching in the slightest.

I recall an occasion when the teacher warmly extended an invitation to dine at his home. He spoke at a leisurely pace, exuded kindness, and affectionately encouraged me to enjoy more of the meal. Within his home, I experienced an unparalleled warmth and a sense of kinship, akin to the interactions within a family. Such an encounter has left an indelible mark on me.

Teacher's Recognition

The elation of being appointed a junior instructor remains vivid in my memory. In the process of aiding other students with their Tai Chi queries, a mutual learning dynamic emerged, and I felt I was also expanding my knowledge base.

I also distinctly remember a day when the teacher remarked, "You're an English major; you might consider teaching foreigners martial arts someday." At that juncture, I felt a surge of delight, as it symbolized the teacher's affirmation of my abilities. Although my verbal response to the teacher was respectful and appreciative, deep down, my self-assurance was tentative. Internally, I thought, "Teacher, your estimation of me is incredibly generous. I'm no Bruce Lee; I lack that level of prowess or command. I might very well be the one to get knocked down." It's reminiscent of the fact that Jeet Kune Do's potency doesn't solely derive from the martial art itself but owes much to Bruce Lee.

Bruce Lee delved into numerous martial arts disciplines, and while I, too, aspire to follow in his footsteps, I've immersed myself in Tai Chi, Praying Mantis Kung Fu, Baguazhang, Aikido, Taekwondo, Muay Thai, boxing, Judo, kenjutsu, dao, staff techniques, and more. Regrettably, I've yet to master any single discipline; my understanding remains at a superficial level, rather than attaining expertise.

I'm particularly fond of Bruce Lee's maxim:

"The ultimate goal of martial arts is honest self-expression."

My Practice Session

Here's a spontaneous account of a day when I whimsically decided to record myself practicing martial arts using my phone. Nevertheless, my punching speed remains lackluster and inconsistent. Lately, my efforts have centered on synchronizing the strikes from both my fists onto a single point, with the aspiration of honing this skill in the future. Additionally, my sense of rhythm remains inexact. During a previous session, I received a counterpunch from an opponent, which momentarily left me disoriented. There's still ample space for improvement concerning rhythm and mastering controlled breathing.


Being hit by the opponent's counterpunch was especially painful!

Dreams of Martial Heroism From a young age, I harbored a dream of becoming a martial arts hero, envisioning myself as a skilled warrior who roamed the world brandishing a sword and leaving a legendary mark on the realm of martial arts. However, as I grew older, I gradually realized that I lived in a society governed by the rule of law, rendering the kind of heroic adventurers found in martial arts novels unnecessary.

Though I recognized the somewhat naïve nature of my desire to become a martial arts hero, it might be this very sentiment that led me to choose the Bagua Tai Chi course, hoping that someday I could step in when injustice prevails.

While my dream of martial heroism remains unrealized, it doesn't signify the end of my journey towards personal growth. I steadfastly believe that each individual possesses the capacity to make remarkable contributions within their chosen fields. Although the era of dramatic martial confrontations has faded, I can still strive to become a meaningful participant within society, making positive impacts on others and contributing to societal progress through continued learning and effort.

Reflection and Conclusion Looking back on that period of time, I deeply grasp that every choice and experience forms an integral part of my growth. From my initial discontent with freshman physical education classes to my fervor for Bagua Tai Chi, each step has played a role in shaping me. These fragments of life, interwoven, create a vivid tapestry that will forever remain etched in my heart. Now more than ever, I treasure the present and anticipate the unfolding of the future.

164會員
194內容數
我是清月,歡迎各位來坐坐
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!