音樂天才莫札特的三句話

2021/09/08閱讀時間約 2 分鐘
9月9日,No. 252,音樂天才 #莫札特 的三句話
A fellow of mediocre talent will remain a mediocrity, whether he travels or not; but one of superior talent (which without impiety I cannot deny that I possess) will go to seed if he always remains in the same place.
「平庸的人總是平庸,不論他是否出遊。擁有天賦(如果我說自己沒有,那是對神的不敬)卻一直留在原地,天賦將會枯萎。」
It is a mistake to think that the practice of my art has become easy to me. I assure you, dear friend, no one has given so much care to the study of composition as I. There is scarcely a famous master in music whose works I have not frequently and diligently studied.
「如果你以為精進我的藝術很輕鬆,那是個誤會啊。親愛的朋友,我向你保證,沒有人像我這樣投入大量的精力研究樂曲。幾乎沒有知名大師的音樂作品我沒有一直勤奮地研讀的。」
All I insist on, and nothing else, is that you should show the whole world that you are not afraid. Be silent, if you choose; but when it is necessary, speak—and speak in such a way that people will remember it.
「我唯一堅持的是,你必須向全世界展示無懼。如果你選擇這麼做,那就沈默。但當必需開口的時候,說吧,而且以讓世人記住的方式說吧。」
我們都知道莫札特英年早逝,但無損他不朽的音樂。在父親的期待、對貴族支持的愛與恨之間,他了解自己的天賦難得可貴,無所畏懼。
另一方面,莫札特都選擇勤奮研讀音樂,印驗了「可怕的不是人家比你有天賦或有錢,而是他們有上天的眷顧,還比你努力。」好像該慶幸的是世界上多是平庸的人,我們本來就不是跟莫札特在同一個量級比拼。
最後,不知道是不是翻譯的關係,莫札特也太喜歡講雙重否定句,不當法律人太可惜了。
#每日猜招 #dailymrps #mrps20210909 #mozart #talent #duty #music
為什麼會看到廣告
Mr PS 猜招先生
Mr PS 猜招先生
這裡是我落實「生產是一個人最高貴的行為」的地方。 Mr. PS (Problem-Solving) 猜招先生,以十八般武藝的玩耍與雜耍,陪你猜人生怎麼出招,見招拆招。
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!