英文歌曲背後的故事之四

2020/11/13閱讀時間約 5 分鐘
歌名:My Long Lost Pen Pal
2005年的歌算是老歌嗎?
Hello 哈囉
Do you remember me 你記得我嗎
I am your long lost pen pal 我是你失聯已久的筆友
It must have been ten years ago we last wrote 距離我們上次通信一定有十年了吧
I don't really know what happened 我不知道到底發生了什麼事了
I guess life came in the way 我猜是生命自有其安排
Let me know if you're still alive 讓我知道你是否還活著
Let me know if you ever used that knife or not 讓我知道你是否用了那把刀
Hello 哈囉
Yes I remember you 是的,我記得你
I've got a husband and two children now 我已經有先生和三個小孩了
I work as an accountant and make fairly good money 我是個會計,薪水還不錯 
I still have your letters, you used a pink pen to write them 我還留著你的信,我記得你都用一枝粉紅的筆寫信
And you would comfort me 
When my tears would stain the ink 當我的眼淚暈開墨水時,你總能安慰我
And I would send you mix tapes with Kate Bush on 我還寄給你Kate Bush的混音錄音帶
I have to admit I sometimes lied in those letters 我必須承認有時候在信裡說了謊
Tried to make life better than it was 試著讓我的生活看起來比真實情況好一些
I still wasn't kissed at sixteen 我十六歲了都沒有初吻
And I still need a friend 我現在還需要你當我的朋友
There was this letter 
I never told you this back then 
But it would be fair to say it saved my life 我之前不曾告訴你,但這麼說是很公允的,你的這封信救了我一命
I sat in the window 
The only one left out from a party again 我獨坐窗前,在派對上我又被孤立了
Pretty sure I didn't have a single friend 我很確定我一個朋友也沒有
Then I checked the mailbox 然後我查看了信箱(收到你的來信)

Dear long lost penpal 我失聯已久的筆友
I was lying the whole time 我一直在說謊
I'm really a 46 years old man named Luke 我叫路克,我已經46歲 
I have three children 我有三個孩子
And a wife, she doesn't care 和一個根本不關心我的老婆
And I hope you don't resent me 我希望你不要討厭我
And I hope you do not hate me 我希望你不要恨我
For trying to find my way back to what it's like to be young 我只是想找回年輕時的感覺
I have to admit I sometimes lied in those letters 我必須承認有時候在信裡說了謊
Tried to make life better than it was 試著讓我的生活看起來比真實情況好一些
I still wasn't kissed at sixteen 我十六歲了都沒有初吻
And I still need a friend 我現在還需要你當我的朋友
這三段歌詞分別是由三個主角的視角唱著,從第一個女主角信中,而收信的筆友似乎先前有自殺的打算,但這封關心後續狀況的信,卻隔了十年才又寄出,也立即得到了回信,這封信看似來得恰是時候,因為對方在現實中還是孤獨一人,也還需要筆友的友情,來撫慰人在群體中卻還是覺得孤單的心靈。
最後一段劇情卻直轉急下,原來寄件人是冒名頂替的,寫信的人根本是個在家沒地位的中年大叔,只想藉由書信重溫年輕時的感覺,書信往返之際,二人都坦承,為了讓對方覺得自己生活沒過得太糟,在信中都說了謊,筆友是他們現實生活中唯一可分享心情的筆友。
MV中三人輪流坐在桌書前,提筆寫信傾訴心情,搭配著很能撫慰人的大提琴,沒太大起伏的旋律,卻表現著濃濃的無奈與無助。
這世界上每個人都是一個孤島啊!
為什麼會看到廣告
這是我為接下來的連載小說計劃所新創的專題,小手上路,不熟練之處請多包涵,題材均來自周遭人事物,再加上想像與自由發揮而成,寫作的時候我是作者,完成之後,讀者才是作者,可以邊看邊恣意想像,化文字為想像畫面,讓人物靈動有生命,讓我們共同完成這部作品。
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!