The Motto - Drake ft. Lil Wayne|中英歌詞、解析

2022/09/09閱讀時間約 12 分鐘
Artist: Drake & Lil Wayne
Produced by T-Minus
The Motto - Drake ft. Lil Wayne|中英歌詞、解析

[Verse 1: Drake]

I'm the fuckin' man, y'all don't get it, do ya?
我是他媽的真男人,你還不懂那感覺吧?
Type of money, everybody acting like they knew ya
擁有的財富多到大家都想假裝自己認識你。
Go Uptown, New York City, bitch
當我前往紐約的郊區,
Them Spanish girls love me like I'm Aventura
那些西班牙妞把我當偶像一樣膜拜。
Tell Uncle Luke I'm out in Miami too
跟Luke說我也抵達了邁阿密,
Clubbin' hard, fuckin' women, there ain't much to do
夜夜笙歌、酒池肉林,沒有什麼其他事能做了。
Wrist bling, got a condo up on Biscayne
手戴閃亮鑽錶,在潛水勝地買座公寓,
Still gettin' brain from a thang, ain't shit changed
但我還是沒變,還是同樣的女人在為我服務。
How you feel, how you feel, how you feel?
他們問我:「你有什麼感受?」
Twenty-five, sitting on twenty-five mil', uh
我才25歲,身價就已經超越2500萬美元。
I'm in the building and I'm feeling myself
生活在高樓大廈,我永遠享受著當下。
Rest in peace Mac Dre, I'ma do it for the Bay, okay
安息吧Mac Dre,我會持續為灣區創作的。
Gettin' paid, we'll holler whenever that stop
我們抱怨自己賺了太多錢,但卻停不下來。
My team good, we don't really need a mascot
我的團隊太強了,根本不需要加個吉祥物進來。
Tell Tune light one, pass it like a relay
叫Tune幫我擋一根,向接力賽一樣傳過來。
YMCMB, you niggas more YMCA
YMCMB團隊,其餘的頂多就只是YMCA。
Me, Franny, and Mally Mall at the crib-o
Fanny、Mally Mall和我聚在一起,
Shout goes out to Niko, J, and Chubbs, shout to Gibbo
向我OVOXO的成員們致敬。
We got Santa Margherita by the liter
氣泡葡萄酒像水一樣大肆暢飲,
She know even if I'm fucking with her, I don't really need her
女生們知道,即使我跟她們在一起,我也只是想找個人陪而已。
Aww, that's how you feel, man? That's really how you feel?
「哦,你真的是這麼想的嗎?」
'Cause the pimpin' ice cold, all these bitches wanna chill
即使我冷酷,女生們還是會自動靠上來。
I mean maybe she won't, then again, maybe she will
也許她們不是這麼想的,但試一次就知道了。
I can almost guarantee she know the deal, real nigga, what's up?
我保證她會了解我們只是來玩玩的,怎樣?

[Chorus: Drake]

Now she want a photo, you already know, though
她想跟我合照,你早已經習慣了對吧。
You only live once, that's the motto, nigga, YOLO
「此生只有一次」,YOLO就是我們的座右銘。
And we 'bout it every day, every day, every day
我們每一天都奉此為圭臬。
Like we sittin' on the bench, nigga, we don't really play
在球場我們也總坐在板凳上,不用認真打,開心就好。
Every day, every day, fuck what anybody say
每一天、每一天,我們都不在意別人的三言兩語。
Can't see 'em 'cause the money in the way, real nigga, what's up?
看不見酸言酸語,因為眼前所見只有滿滿財富,怎樣?

[Verse 2: Lil Wayne]

One time, fuck one time
人生只有一次,我哪管那麼多。
I'm callin' niggas out like the umpire
我像裁判一樣,喊誰出局誰就出局。
Seven grams in the blunt
煙草七克捲好捲滿。
Almost drowned in her pussy, so I swam to her butt
她濕到我快溺水了,那我乾脆游到她屁股那裡。
It's Eastside, we in this bitch
這就是東岸的風格,我們掌管這裡。
Wish a nigga would like a tree in this bitch
如參天大樹一樣不曾動搖。
And if a leaf fall, put some weed in that bitch
如果葉子掉了,那就用麻葉來湊吧。
That's my MO, add a B to that shit
這就是我的生活模式,永遠好上加好。
I'm fucked up, tore down
喝到整個斷片、東倒西歪。
I'm twisted, doorknob
我的世界天旋地轉,活像是個門把。
Talk stupid, off with your head
你敢亂講話我就讓你人頭落地。
Nigga, money talks, and Mr. Ed, yeah
兄弟,只有錢才能證明一切。
I'm so Young Money
我就是代表Young Money廠牌。
Got a drum on the gun, Energizer Bunny
槍上加裝槍盤,樣子就像吉祥物上背著鼓。
Funny how honey ain't sweet like sugar
好笑的是我的女人嘗起來可一點也不甜,
Ain't shit sweet, niggas on the street like hookers
大家都是在街上討生活的。
I tongue-kiss her other tongue
我和她瘋狂舌吻,
Skeet, skeet, skeet, water gun
那模樣就像是在玩水槍。
Oh my God, Becky, look at her butt, Tunechi
喔我的天啊,快看看她的翹屁股。

[Chorus: Drake & Lil Wayne]

Now she want a photo, you already know, though (Yeah)
她想跟我合照,你早已經習慣了對吧。
You only live once, that's the motto, nigga, YOLO
「此生只有一次」,YOLO就是我們的座右銘。
And we 'bout it every day, every day, every day
我們每一天都奉此為圭臬。
Like we sittin' on the bench, nigga, we don't really play
在球場我們也總坐在板凳上,不用認真打,開心就好。
Every day, every day, fuck what anybody say
每一天、每一天,我們都不在意別人的三言兩語。
Can't see 'em 'cause the money in the way, real nigga, what's up?
看不見酸言酸語,因為眼前所見只有滿滿財富,怎樣?
Real nigga, what's up?
我就是老大,怎樣?
Now she want a photo, you already know, though
她想跟我合照,你早已經習慣了對吧。
You only live once, that's the motto, nigga, YOLO
「此生只有一次」,YOLO就是我們的座右銘。
And we 'bout it every day, every day, every day
我們每一天都奉此為圭臬。
Like we sittin' on the bench, nigga, we don't really play
在球場我們也總坐在板凳上,不用認真打,開心就好。
Every day, every day, fuck what anybody say
每一天、每一天,我們都不在意別人的三言兩語。
Can't see 'em 'cause the money in the way, real nigga, what's up?
看不見酸言酸語,因為眼前所見只有滿滿財富,怎樣?

歌曲解析

「YOLO」作為「You only live once.」的縮寫早已不是什麼新興詞彙,但是若提到這個詞為何流行至今,那麼跟Drake的這首〈The Motto〉絕對脫不了關係。
〈The Motto〉是Drake的第二張專輯《Take Care》的其中一首熱門單曲。起初Drake只是想在專輯中加入一首簡單、快節奏的歌曲,製作人T-Minus便用了45分鐘火速完成了Beat,而Drake也在一天內完成了這首歌。〈The Motto〉沒有各種花里胡哨的效果,使用最原始的人聲與簡單幾種鼓聲,就完成了一首流傳至今的經典。
歌詞裡頭無非是充滿血氣方剛的內容,展現出年輕的Drake與Young Money廠牌在當時的雄雄野心。與近年來Drake已然統治嘻哈圈的姿態對比,年輕的Drake展露對於功成名就的渴望和他的不可一世,也讓「YOLO」這個詞,放在Drake身上顯得更加無庸置疑。
流行新星Billie Eilish也曾多次提到,〈The Motto〉是她最喜歡的其中一首歌,可見Drake的影響力早已征服了新一代音樂人與聽眾,更讓「YOLO」這個座右銘確實成為這個世代的行為依據。期待看到今年跌破眾人眼鏡、端出實驗性House曲風專輯《Honestly, Nevermind》的Drake,下一步會如何左右流行文化呢?
SOURCE: GENIUS
BANNER: Recreated from "The Motto" music video
TRANSLATED/WRITTEN BY @NOAHLIKETHISONE
贊助支持創作者,成為他繼續創作的動力吧!
“No, I like this one, and I write what I like.”
屬於 @noahlikethisone 的播放清單,點擊加入至播放佇列。
如果要發表留言,請先登入註冊會員
打造你的創作天地
在這裡尋找共鳴,與方格子的 35 萬格友分享觀點與生活。
領取見面禮
只要設定追蹤作者,即可享有 48小時
Premium 閱讀權限