殘緣 Broken Relationship

2022/02/05閱讀時間約 7 分鐘
明朝年代,有文官戀上私塾老師的女兒,朝思暮想連綿三年,決定大膽求親,豈料姑娘回絕,心碎… 緣碎…
從寫好詞到譜好曲花了八年的歌
文言文的詞很久以前就好了,中間譜過幾次曲,我都覺得不滿意,一改再改、一修再修,索性就放在一邊了,偶爾再看到它,還是不知道該怎麼做,終於,在八年後的某一天,我覺得我知道該怎麼做了,這首歌便完成了。
跨29度的唱法,這首歌很難唱,但是很刺激,除了一般的唱法、京劇的假音還一般的假音,讓這首歌很有『聽』頭;而中式樂器與西洋樂器的搭配,很有跨時空的酸楚感,請慢慢品味。
四月飛雪四月風
午夜殘樓午夜鐘
聲響遍城繞樑柱
影移小人鎖心頭
殘壁破瓦是方寸
就因是人去樓空
無懼鬼影東風破
猶如斷崖躍下 落
怎得一個愁字了得 閉門關窗終日思念一人
哪一個猜字可解 前生後世何必易結不易解
口白:公子有禮!小家碧玉,不敢高攀,您~~請回吧!
怎得一個愁字了得 閉門關窗終日思念一人
哪一個猜字可解 前生後世何必易結不易解
記得秋煞楓紅遍地 睜眼開口說的都是同一人
彈的春怨蝶飛滿天 無力難承雨夜一人又喊冤
夜來深長 燭湯沸沸
從頭想起 字言血淚
巾帕擦的去淚 擦不去心中的怨
淚水流的出眼 流不離心裡的圈
譯文
在四月竟然有風雪了,在午夜的時候,那已毀損的鐘樓內的鐘,午夜仍在響,整個城內都聽得到。我心裡仍想著那個人的身影。 我的心已經是破碎的了,因為那人的離去帶走了我的心的一部分,我什麼都不怕,因為我不過是一個已經掉下懸崖過後的行屍走肉罷了。
無盡的憂愁啊!我每天只待在家裡想著那人,有猜字的神算可以幫我嗎?告訴我為什麼這會發生,它是有前因後果的嗎?
想起去年秋季時日夜溫差大,遍地楓紅,我睜眼閉眼開口說著那人的名字,我琴彈的亂弦亂音,繁雜的音符好似滿天飛舞的蝶闡述的卻都是我心中的怨恨,尤其是雨夜,我的冤屈,我自己都難以承受。
(女生說)『小家碧玉,不敢高攀,(公子)您~~請回吧!』
無盡的憂愁啊!我每天只待在家裡想著那人,有猜字的神算可以幫我嗎?告訴我為什麼這會發生,它是有前因後果的嗎?
夜,還是那麼長,很多的蠟油流得包覆在蠟燭上,像我的淚一樣,從頭想起這事,每個字都帶著淒涼,我的手帕可以擦去我的淚,卻擦不掉我心中的不甘願,淚水雖然流出了我的眼,卻仍然留回我心中,無盡的傷悲。
Long ling time ago in Ming dynasty, a duke fell in love with a teacher’s daughter. After three years he thought about her, he decided to go to teacher’s house to ask the daughter to marry him. However, the girl refused his love. He was heartbroken and the relationship was gone.
Broken Relationship, a tune crosses 29 semitones.
It took me 8 years to finish the tune. The lyric was done 8 years ago before the melody. It's a tough tune since it's Chinese ancient literary language so it doesn't sound understandable easily to many people. I had tried a few times composing it but I never felt satisfied with it. One day I finally got the feeling to do it. The instrumental arrangement combines typical ancient Chinese instruments and western instruments. The singing combines Peking opera, normal man falsetto, and the average baritone to the tenor singing range. It's exciting, tough, and fun. Enjoy it.
Lyrics
It’s snowing now in April. The bell is still ringing in that broken tower at midnight. It’s being sounded everywhere in the city. Me, I miss her. My heart is broken since she has taken a piece from it when she left. I feel dead already, like a ghost.
Unstopping sorrow, I’m sad all day and only miss her. Is there a fortuneteller who could help me? Tell me if all those are consequences from somewhere and when and when those will be ended?
I was like this since last fall. I remember the temperature went high and low in a day. The maples all turned red and fell to the ground. I played my instrument in horribly feeling with chaos notes running in the air. They were delivering my resentment. When it was in a rainy night, I barely got through the night.
(Peking opera in the female figure, “I’m not good enough for you. Please you just leave.”)
Nighttime is always long. The melting candle liquid flows down from the flame. It looks like my tears. I think about myself. Every single word you said and I said that was full of sorry. I cried. My handkerchief can wipe out the tears on my face but it can never dry tears in my heart.
為什麼會看到廣告
平威
平威
音樂人的生活,寫歌、寫作、寫文... 創作 歡迎朋友們,與大家一起分享生活的點滴! Open-minded, open-hearted, welcome people into my life. Experiencing and believing that sharing is good.
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!