喜劇災難片《千萬別抬頭》短評_ 導演:亞當·麥凱

2021/12/28閱讀時間約 6 分鐘
終於讓我看到一部人類不可能拯救地球的電影了:《千萬別抬頭》
實話說,當生活充斥著「人類將拯救地球、打造更美好的未來」的理念或相關影視作品時,心裡總是槽點滿滿,這部片讓我想到愛因斯坦曾說的:「你真的相信除非我們去看它,否則月亮就不在那裡嗎?」
我想,我們以樂觀態度看待生活之餘,還是要保有一定的悲觀,如此才能讓我們對未來有一定的心理準備,並更珍惜現在,另外感覺導演想陳述的問題很多,如對立的意識形態、政治及商業利益涉及的環境、道道倫理議題、沉迷社交平台的風氣等,但不知是否因為範圍太廣,上述問題只能沾一下醬油,難以聚焦。
不管怎麼說,我還是很喜歡這部片的核心精神:「Just look up」。
____________________________________________________________
很喜歡這部電影到主題曲:
《Just Look Up》 (From 'Don't Look Up')-Ariana Grande & Kid Cudi
Mmh-mh
Ahh-ay
We knew no bounds, Fell at the speed of sound 我們有無限可能,只不過才一瞬間
Ridin' against all odds, but soon against ourselves 我們跟人生做對,又跟自己做對
You haunted every memory 你每個揮之不去的回憶
With no goodbyes, all bad for me 沒有向我道別
Your pride put out the fire in our flames 你的自大撲滅了我們的愛火
Then just one look is all it takes 然後只要一個眼神
I feel your eyes, they're locked on every part of me 我感受到你將我盡收眼底
And then my dumb heart says 然後我愚笨的心說
Just look up 抬頭看
There is no place to hide 無處可躲
True love doesn't die 真愛不死
It holds on tight and never lets you go 緊緊抓住,不讓你走
Just look up 抬頭看
You cannot deny the signs 你不能否認這些跡象
What you've waited for 你究竟在等待什麼
Don't wait no more 不要再等了
It's right up above you 它就在你的上方
Just look up 抬頭看
Know I let you down, a nigga can't deny it (uh-huh) 我讓你大失所望,我不否認
And there's so much I could lose it and, yes, that matters (yeah) 我們失去那麼多,就是這麼重要
I've been dealin' with madness (yo) Wasn't the man you needed (hmm) 我在壓抑怒氣,那不是妳要的男人
You dealin' with sadness, truthfully, it's all on me (hmm) 你在壓抑傷心,其實都是我的錯
And I'm sorry, my love (uh, uh) 我很抱歉,我的愛人
I'ma heal your heart, I'll hold it in my hand (ooh, yeah) 我會治癒妳的心,我會把它放在我的手中
Time is oh so precious, we don't really have much left now (ooh) 時間寶貴
Take my hand, baby (yeah), never leave you, Riley 牽我的手,寶貝,我永不離開你,蕾莉
Look up, what he's really trying to say, Is get your head out of your ass 聽著,其實他想說的是,別漠視身邊的問題
Listen to the goddamn qualified scientists 聽正牌科學家的話
We really fucked it up, fucked it up this time 我們真的搞砸了,這次搞砸了
It's so close, I can feel the heat big time 它這麼近,我都感受到高溫了
And you can act like everything is alright 你們可以假裝一切都沒事
But this is probably happening in real time 但這件事可能很快會發生
Celebrate or cry or pray, whatever it takes 慶祝、哭泣或禱告
To get you through the mess we made 只要能渡過我們一手造成的災難
'Cause tomorrow may never come 因為可能沒有明天
Just look up 抬頭看
Turn off that shit Fox News 關掉爛電視新聞
'Cause you're about to die soon everybody 因為各位,你們都快死了
Ooh, I, oh, I
Look up 抬頭看
Here it comes 這一切發生了
I'm so glad I'm here with you forever 我很開心我跟你永遠在一起
In your arms 在你的懷裡
圖片來源:《千萬別抬頭》劇照
Chen
Chen
紀錄閱讀感想、生活雜談...
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!