曼巴精神

2021/11/01閱讀時間約 14 分鐘
自我要求追求卓越
41歲NBA傳奇球星柯比‧布萊恩Kobe Bryant和女兒吉安娜‧布萊恩Gianna Bryant ,在1月26日因直升機墜機意外身亡,令全球粉絲都相當痛心。回首長達20年的職業籃球生涯,都秉持「曼巴精神」保持動力、影響著無數球迷。他在自傳《曼巴精神》昭告天下:「重點不在於結果,而是追求結果的過程,它(曼巴精神)就是一種生活的態度。」
Murals depicting the basketball star Kobe Bryant and his daughter Gianna have sprung up around the world since they died together in a helicopter crash.
Kobe Bryant經典語錄
1.我的父母是我的支柱,現在仍是如此。無論你得的分數是多少(o或是40分),他們都會支持你。
My parents are my backbone. Still are. They’re the only group that will support you if you score zero or you score 40
2.如果你害怕失敗,那你就很有可能會失敗。
If you’re afraid to fail, then you’re probably going to fail.
3.最重要的是,你必須讓身邊每一個人知道你是玩真的。我不是一個只是在這裡來來去去的球員,我不是一個只會入選全明星賽一兩次而已的球員,我來這裡,是要成為一個能夠跨時代的偉大球星,一旦我做了承諾,說「我想成為有史以來最偉大的」,那麼這場比賽對我來說就是一切。
The most important thing is you must put everybody on notice that you’re here and you are for real. I’m not a player that is just going to come and go. I’m not a player that is going to make an All-Star team one time, two times. I’m here to be an all-time great. Once I made that commitment and said, ‘I want to be one of the greatest ever’, then the game became everything for me.
4.人生中有很多時刻我們必須面臨選擇,如果你想精通某件事,你就必須做出一個決定。我的意思是每一個決定都會伴隨著犧牲,像是和家人相處、和朋友出去玩,身為一個好朋友,一個好兒子、侄子,視情況而定。而這些決定都會伴隨著其他事情的犧牲。
There’s a choice that we have to make as people, as individuals. If you want to be great at something, there’s a choice you have to make. We all can be masters at our craft, but you have to make a choice. What I mean by that is, there are inherent sacrifices that come along with that. Family time, hanging out with friends, being a great friend, being a great son, nephew, whatever the case may be. There are sacrifices that come along with making that decision.
5.即使會被眾人當成惡棍,你還會做對的決定嗎?我寧願被認為是一個贏家而非一個好隊友。我希望能同時兼顧兩者,但是這是不實際的,我和那些懶惰的人、那些只會將自己沒有成功的原因怪罪於他人的人,並沒有任何共同點。
Are you willing to push the right buttons even if it means being perceived as the villain? … I’d rather be perceived as a winner than a good teammate. I wish they both went hand in hand all the time but that’s just not reality. … I have nothing in common with lazy people who blame others for their lack of success.
6.我從人群中學習,得到很多借鏡。
I draw from the crowd a lot.
7.我渴望勝利,並且回應那些挑戰。得分王之類的頭銜……它們聽起來好像,嗯,我不在乎它們聽起來怎樣,對我來說,得分並不難。贏得得分王的頭銜對我來說並不算是個挑戰,因為我知道我可以。
I’m extremely willful to win, and I respond to challenges. Scoring titles and stuff like that… it sounds, well, I don’t care how it sounds – to me, scoring comes easy. It’s not a challenge to me to win the scoring title, because I know I can.
9.每個否定、壓力、挑戰,都是讓我更上一層樓的機會。
Everything negative — pressure, challenges — is all an opportunity for me to rise.
10.我不想當下一個麥可喬丹,我只想當科比布萊恩。
I don’t want to be the next Michael Jordan, I only want to be Kobe Bryant.

11.我追求完美。
I’m chasing perfection.
12.我還能像以前一樣跳躍時飛過兩三個人嗎?不,我不行。我還能像以前跑得一樣快嗎?不,我不行。但我還保有我的基本功和打球的智慧,這也是讓我能一直成為關鍵球員的原因。成長過程中,我從來沒有跳過任何一個步驟,一直按部就班,因為我知道,運動員的生涯是短暫的。
Can I jump over two or three guys like I used to? No. Am I as fast as I used to be? No, but I still have the fundamentals and smarts. That’s what enables me to still be a dominant player. As a kid growing up, I never skipped steps. I always worked on fundamentals because I know athleticism is fleeting.
13.我願意做任何能夠贏得比賽的事,即使只是坐在板凳上擰毛巾、遞茶水給隊員,或投出致勝一球。
I’ll do whatever it takes to win games, whether it’s sitting on a bench waving a towel, handing a cup of water to a teammate, or hitting the game-winning shot.

14.我會懷疑自己,我會沒有安全感,我會害怕失敗,我會在某些夜晚的球場上想著:「我的背好痛、我的腳有傷、我的膝蓋不舒服,我快不行了,我只想放鬆。」我們都曾自我懷疑,你不需要否認它,但你也不能夠向它屈服,你需要做的是去擁抱並且克服它。
I have self-doubt. I have insecurity. I have fear of failure. I have nights when I show up at the arena and I’m like, “My back hurts, my feet hurt, my knees hurt. I don’t have it. I just want to chill.” We all have self-doubt. You don’t deny it, but you also don’t capitulate to it. You embrace it.
15.我正在跟偉大的球員們打球,和世界上最好的球員們競爭,這就是我想要的比賽。
I’m playing against great players, playing against the best in the world. The competition – that’s what I’ve always wanted.
16.我曾經打球打到手斷掉、腳踝扭傷、肩膀脫臼、牙齒碎掉、嘴唇裂開、膝蓋腫得跟一個壘球一樣大。所以我不想因為腳趾受傷而錯過15場比賽,大家都知道腳趾受傷沒那麼嚴重。
I’ve played with a broken hand, a sprained ankle, a torn shoulder, a fractured tooth, a severed lip, and a knee the size of a softball. I don’t miss 15 games because of a toe injury that everybody knows wasn’t that serious in the first place.
17.領導這件事是一個敏感的話題。很多領導者失敗,因為他們沒有足夠的勇氣去打破現狀、振奮人心。在我的生涯中,我從沒有這種擔憂。
The topic of leadership is a touchy one. A lot of leaders fail because they don’t have the bravery to touch that nerve or strike that chord. Throughout my years, I haven’t had that fear.
18.我無法了解懶惰的人,因為我們說的是不同的語言。我不了解懶惰的人,我也不想去了解。
I can’t relate to lazy people. We don’t speak the same language. I don’t understand you. I don’t want to understand you.
19.人們在球場上看到的是另一個我,那不是我本人。
What people see on court is another side of me; it’s not me.
20.關於我,你必須知道我是非常直接的人,從不怕把對某人最真實的想法給說出來。One thing you gotta know about me is I have absolutely no filter. I have no problem saying what the hell I think of someone.
21.我只專注一件事,那就是竭盡所能贏得更多冠軍。
I focus on one thing and one thing only – that’s trying to win as many championships as I can.
22.我就在這,哪裡也不去,不管受了什麼傷。除非我完全殘廢,否則我還是會像以前那個我,我會看著辦,做出一些調整、一些改變,但我還是會回到場上。
I’m here. I’m not going anywhere. No matter what the injury – unless it’s completely debilitating – I’m going to be the same player I’ve always been. I’ll figure it out. I’ll make some tweaks, some changes, but I’m still coming.
23.最重要的事就是去努力嘗試和激勵大家,使他們能夠在想做的事上大放異彩。
The most important thing is to try and inspire people so that they can be great in whatever they want to do.

Mamba out, but Mamba Mentality Never Ends
為什麼會看到廣告
    喬學說
    喬學說
    我是喬,我正在學習如何用詼諧和有邏輯說出我所想傳達的觀點,目前正在疫情中堅持地走在創業這條路上,利用疫情多出來的空閒時間經營Podcast頻道 「疫起托課 Let's Talk」,並學習如何創作知識內容,個人定位品牌Joan引領您勇創新人生 https://linktr.ee/JoanVision。
    留言0
    查看全部
    發表第一個留言支持創作者!