Lana Del Rey 的LA WHO AM I TO LOVE YOU 中文詩

2022/07/19閱讀時間約 13 分鐘
這是收錄在Lana Del Rey 的詩集


台灣也有翻譯成中文版在誠品販售
網路上也有許多翻譯版本
但我還是想試試用自己的文字再翻譯一次
Audio英文版
可以播著聽

LA 我憑什麼愛你?

我離鄉背井去了舊金山
免費乘坐億萬富翁的飛機
LA,我是無名小卒,憑什麼愛你
LA,我一無所有,憑什麼愛你
我感到自己微小 ,又無法給予
LA
既不是不夜城 ,也少不了紙醉金迷
夢想之城卻名副其實
如果你說這夢意指夢靨。
LA
我是一個夢想家,但我默默無聞,憑什麽做夢
LA
我很失望!
我要投訴!
聽我說
他們指控我唯利是圖,但我並非如此,我甚至連愛都無法擁有,這對我並不公平
LA
我為了一張大支票出賣自己
但現在我夜裡輾轉難眠,我不知道為何
我愛Saks,即使知道這愛不會持久,仍然不顧一切
LA
我選擇了舊金山,因為不愛我的人住在那裡
LA
我可悲
但你也是
我現在可以回家了嗎?
不屬於任何人的女兒
只剩孤單
在Delilah的千人派對裡我不認識任何人
那裡是我前夫工作的地方
但我已厭倦了
我現在可以回家了嗎?
不屬於任何人的母親
只有一個人的私人飛機
回到承載一千個謀殺陰謀的都鐸王朝的家
漢考克公園對我不友善,我很怨恨。
角落裡的女巫
隻身孤影
這是Garcetti額外安全的原因。
LA
我知道我很糟糕,但我無處可去,我現在可以回家嗎?
我從來沒有母親
你能讓我擁有屬於自己的太陽嗎?
還有屬於我的大海
儘管我的成長經歷,但我飽諳世故
我可以替你孕育群山嗎?
我保證會愛屋及烏,視如己出,對他們諄諄善誘
我很孤獨,LA
我現在可以回家了嗎?
我離開我的城市去舊金山
我正在金門大橋上寫信,但沒有按計劃進行
我搭了億萬富翁的便車,帶上了我的打字機,向自己保證我會留下來
事與願違
不是我的善變
我不介意這一切失去熱切
只是我不屬於任何人,這意味著我只屬於一個地方
一個既不是不夜城 ,也少不了紙醉金迷的地方
這座城市還沒有睡著
這座城市—— 仍取決於它應有的美好
並且
沒有你我無法入睡
從來沒有人像你這樣抱著我
輕輕擁抱
但我確實感覺到你的身體在我身旁
吸著煙
輕輕抽著電子煙
我喜歡你喜歡霓虹燈
像我這樣
橙色
在遠處。 我們都喜歡這一點,我喜歡我們有共同點。
我們誰也不能回紐約。
對你,屹立不搖。
至於我,至死不渝,紐約不會再成為我的城市。
該死的紐約郵報!
LAAAA!
我憑什麼對你予取予求
我得到了什麼,我還不確定,我可能永遠不會知道
雖然現在
我只知道我配不上你——
不是最好的,你輝煌與高聳的尤加利樹
在我的領地搖曳
但也不是最糟糕的——
激情似火,令我無法生存,無法呼吸。
我根本配不上你
你看-你有一個母親
你來自寬廣的大陸
而我是孤兒
芸芸眾生中,棲息在你家鄉海岸的小貝殼
但正因為如此
我當然必須比任何人都更愛你。
因此-
讓我愛你
不要介意我的絕望
讓我抱你不只是為了假期,而是為了真實和永恆
讓它成為現實生活,讓我成為你真正的妻子。
女朋友,情人,母親,朋友。
我崇拜你
不要被我的草率措辭而怯步推遲
我通常很安靜,沉思
實際上,在 Paramahansa Yogananda(帕拉宏撒·尤迦南達) 的悟真會裡,我會做得很好。
我想你對我只是漠然置之
除非你想注意到我
除非你更喜歡脾氣暴躁的孩子
我都欣然接受,並俯首聽命
你可能知道我在舞台上很出色,你可能聽說過我嗎?
無論如何,我都會順人應天
所以什麼都不用做,就愛我吧!
不必驚天動地!
如果你擁有我,我就是你的!
悄悄地或大聲地
你真誠的女兒
無論如何
你是我的。
I left my city for San Francisco Took a free ride off a billionaire's jet
LA Who am I to Love You? LA, I’m from nowhere who am I to love you
LA, I’ve got nothing
who am I to love you when I’m feeling this way
and I’ve got nothing to offer
LA
not quite the city that never sleeps not quite the city that wakes
But the city that dreams for sure
if by dreams you mean nightmares.
LA
I’m a dreamer but
I’m from nowhere who am I to dream
LA
I’m upset!
I have complaints!
Listen to me
They say I come from money and I didn’t and I didn’t even have love and it’s unfair
LA
I sold my life rights for a big check
but now I can’t sleep at night and I don’t know why plus I love Saks so why did I do that when I know it won’t last
LA
I picked San Francisco because the man who doesn’t love me lives there
LA!
I’m pathetic
but so are you
can I come home now?
Daughter to no one
table for one
party of thousands of people I don’t know at Delilah where my ex-husband works
I’m so sick of this
But
Can I come home now?
Mother to no one
private jet for one
back home to the Tudor house that borne a thousand murder plots
Hancock Park treated me very badly I’m resentful. The witch on the corner
the neighbor nobody wanted
the reason for Garcetti’s extra security.
LA!
I know I’m bad but I have nowhere else to go can I come home now?
I never had a mother
will you let me make the sun my own now
and the ocean my son
I’m quite good at tending to things despite my upbringing Can I raise your mountains?
I promise to keep them greener make them my daughters teach them about fires warn them about water
I’m lonely LA
can I come home now?
I left my city for San Francisco
I’m writing from the golden gate bridge but it’s not going as planned
I took a free ride off a billionaire and brought my typewriter and promised myself I would stay
but
it’s just not going the way I thought
it’s not that I feel different
and I don’t mind that it’s not hot
it’s just that I belong to no one, which means there’s only one place for me
the city not quite awake
the city not quite asleep
the city that’s something else- something in between the city that’s still deciding
how good it should be
and also
I can’t sleep without you
No one’s ever really held me like you not quite tightly
but certainly I feel your body next to me smoking next to me
vaping lightly next to me
and I love that you love the neon lights
like me
Orange
in the distance. We both love that and I love that we have that in common.
Also neither one of us can go back to New York.
For you, are unmoving.
As for me, it won’t be my city again until I’m dead. Fuck the New York Post!
LAAAAA!
Who am I to need you when I’ve needed so much
asked for so much
what i’ve been given I’m not yet sure I may never know that either until I’m dead.
For now though
what I do know is that I don’t deserve you-
not you at your best, in your splendor with towering
eucalyptus trees that sway in my dominion Not you at your worst-
totally on fire, unlivable unbreathable.
I don’t deserve you at all
You see- You have a mother
A continental shelf
a larger piece of land from Where you came
And I am an orphan
a little seashell that rests upon your native shores
one of many that’s for sure but because of that
I surely must love you closely to the most out of anyone.
For that reason-
Let me love you
don’t mind my desperation
let me hold you not just for vacation but for real and forever
Make it real life, let me be a real wife to you.
Girlfriend, lover, mother, friend.
I adore you
Don’t be put off by my quick-wordedness
I’m generally quite quiet, quite a meditator
actually I’ll do very well down by Paramahansa Yogananda’s Realization center I’m sure.
I promise you’ll barely even notice me
unless you want to notice me
unless you prefer a rambunctious child
in which case I can turn it on too!
I’m good on the stage as you may know, you may have heard of me? So either way I’ll fit in just fine
so just love me by doing nothing
except for perhaps by not shaking the county line.
I’m yours if you’ll have me
quietly or loudly
sincerely your daughter
regardless
you’re mine.
為什麼會看到廣告
Gwene
Gwene
喜歡音樂、電影,帶著一個分享的心情寫下文章。
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!