我們要講「道理」

2024/01/24閱讀時間約 5 分鐘


WHY

One day, my bro A hit me with a question,

"Why're you such a beast at fighting?"

In my head, I'm thinking, I'm not some martial arts prodigy; you're just a bit on the weak side. But straight-up saying that's gonna bruise his ego, so after a quick ponder,



I hit him with, "Well, I've got a crucial sensei on my martial arts journey."

"Who's that? Anyone I know?" Bro A asks.



"Just my old man," I casually drop. He looks at me like I just sprouted another head, blurting out, "Your dad? I remember him not being your martial arts sensei, right?"

"Exactly, he never taught me martial arts skills. But he schooled me on something even more vital – shaping my worldview," I tell him, dead serious and locking eyes.

"Say what?" my bro questions, looking puzzled.


Kid

Back when I was a little squirt, I saw the world in black and white, thinking everything had clear-cut rules. One time, my dad was driving me to school, and he runs a red light. I jump on him, "Dad, my teacher says it's a no-go to run red lights; it's against the rules."



"Wanna know what went down next?" I toss at Bro A.

"What happened?" he chimes in, playing along.



I'm all about "reasoning," but my dad throws down some "physics" talk (hint: fists).

From that day forward, I knew I had to step up my martial arts game; otherwise, I couldn't even talk the talk of "reasoning."


Bro A hits me with an awkward grin, "So, you're a brawler 'cause of that?"



I shoot him a silent stare for a beat.



"Bro A, let me hit you with a quote I'm vibing with, straight from Joseph Conrad



為什麼

有一天,我兄弟A問了我一個問題

「為什麼你這麼能打?」

我心想,我哪有很會打架,是你太弱。但這樣講太傷感情,我想了想,說道



貴人

「因為我在武術道路上有一位很重要的貴人。」

「誰啊?我認識嗎?」兄弟A說





「就我爸阿。」我淡淡地說道

他抬頭看著我,以一種不可思議的詭異眼神盯著我,大聲說道

「你爸?我記得你武術不是你爸教的啊?」

「對,我武術從來不是他教的,但他教了我更重要的事情,他建構了我對世界的認知。」我認真的盯著他說道

「什麼意思?」我兄弟疑惑地問我



是非分明的小孩

就我小時候是個很較真的人,我以為這世界非黑即白,規則分明

有一次,我爸載我去上學。我看到他闖紅燈,就和他說

「爸爸,學校老師教我們闖紅燈是不對的,不能闖紅燈。」


猜猜

「你猜猜後來發生什麼事情?」我對兄弟A說道

「什麼事情?」兄弟A很配合地問道




我和我爸講「道理」,我爸和我講「物理」




從那天起,我就知道。我得好好練拳,否則連「道理」都不能講


我兄弟A回以一個尷尬的微笑,說

「ㄜ......,所以你很能打是因為這樣?」

我看著他沉默了許久






兄弟,送你一句我很喜歡的話,是康拉德說的


人是暴風雨中的一線微光,但這線微光堅持下去,這就是一切。
──康拉德




164會員
194內容數
我是清月,歡迎各位來坐坐
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!