第五天 像家庭主婦一般 Day 5 like a housewife

2023/07/20閱讀時間約 4 分鐘

每天早上,男友跟男友的女兒出去工作後,我就是自己一個人在家。因為工作性質的關係,我有兩個月的暑假。對我而言其實這是一個好時機來整理自己的東西,完成沒有完成的計畫,但是換個角度說,我也擔起來比較多家庭主婦的責任。

Every morning, after my boyfriend and her daughter leave for work, I am always home alone because I get 2 months off from my job every summer. In a good way, this is a perfect time to get busy on my own, like finishing a project, organizing my goods, but on the contrary, I also take on more housework than others.

其實我的男友和他女兒從來沒有要求我要做家務,但是因為長時間在家,加上我有看不慣的毛病,所以我都會很自動的整理家裡。

In fact my boyfriend and his daughter never asked me to do housework, but I always volunteer to do that due to the fact that I am home most of the time and I can’t stand untidy. 

我們每個星期都有請人固定打掃,但是如果那週她不能來,我們就得自己做。

Even Though we have a cleaning lady here every Friday, if she can’t, we have to take care for a week.

長時間在家,我會留意到更多家裡的需要。例如說冰箱裡的食物、醬料是否過期,螞蟻問題,垃圾有沒有整理好,誰的床單應該要拿去洗,雜物該如何整理等等,似乎發揮了我巨蟹座的本能,開始關心起生活中的環境。同樣的,這也發揮在我的工作上,我常常會去檢視是否有東西需要補充,誰最近有煩惱的事,還有哪裡可以做得更好等等。

By being at home for a long time a day, I have more attention on needs for this house with my Cancer instinct. For example, has any food or sauce in the fridge expired? Do we solve ant issues? Do we manage trash well? Who needs to change bed sheets recently? How to organize fragment pieces better? 

Same thing for my job, I always overlook any supply insufficiency, any inner political problems, and how to optimize working flows.

會關心和整理環境,是女性長久以來的本能,也是各文化長久以來的生存法則,只是當它轉換到現代生活時,變成了上街購物、打掃環境、關心每個人的生活作息(在古代歲時祭儀)等生活方式。

Women taking care of environments is a long term tradition of every culture, it is based on female instinct. When it converts to modern living, it presents as shopping, cleaning, caring about everyone’s daily life (It was a life pattern in the old time).

隨著時代的轉換,我們呼應本能的方式改變了,但是心裡的本能卻依然存在。

Along with time changes, our reaction to your instinct changed, but the instincts are still affecting us.


我是我的觀察對象,我也是我的報導人,我的生活場域是我的田野。歡迎來到關於我的37歲的反身民族誌田野筆記。 This is my reflexive ethnography project of the 37 years old me. Welcome to my world.
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!