生命品質取決你的關注焦點

2023/04/16閱讀時間約 5 分鐘
你選擇關注什麼,就決定了你的生命呈現什麼樣的品質。--薩古魯
人生擁有選擇權是幸運的,但是像我這樣一個對什麼都好奇有興趣的人來說,有時候很困擾,尤其到了中年,時間體力更是有限的情況下,必須不斷詢問自己真正想要的是什麼。以前我的選擇標準是,這件事做了會不會讓我開心,但自從了解人生是「一場體驗」後,現在的選擇標準則是,我想不想體驗這件事。
現在的我開始依循著這個標準斷捨離,發現有很多過往已經體驗過的事情很容易就被排除在外,不一定是我不想做,也不一定是我不愛了,只是覺得生命有限,如果能選擇,我願意去試試其他的事情,當然有些我真心喜歡的事物也會讓我想繼續體驗,例如,對藝術的探索。
就像「型男飛行日記」電影中,男主角把一個隨身背包拿來作為人生的比喻,隨著年紀增長,我們所經歷的人事物會讓包包越來越豐富,但也越來越沈重,這個重量有超過你的負荷嗎?人生走到下半場,開始想要整理一下這個背包,我沒打算清空背包,但我需要把內容物攤開來看看,是不是可以再精簡一些,是不是可以再精緻一些,我想讓這個包包裝的物品、經驗、關係都是我所喜歡的,因此有了這個空間,記錄我的中年斷捨離實踐。
It's lucky to have the power to choose in life, but for someone like me who's always curious and interested in everything, it can be a bit of a struggle. Especially as I get older and have less time and energy, I constantly have to ask myself what I truly want. In the past, my criteria for making choices were whether or not they would bring me happiness. However, since I've come to understand that life is all about experiences, my new standard for making choices is simply whether or not I want to try it out and have that experience.
Nowadays, I've started to follow this standard for decluttering and simplifying my life. I've realized that many things that I've already experienced can easily be excluded from my life, not because I don't want to do them anymore or don't love them anymore, but simply because life is limited and I'd rather spend my time experiencing new things. Of course, there are also things that I truly enjoy and want to keep experiencing, such as my exploration of the arts.
Just like in the movie "Up in the Air", where the main character uses a backpack as a metaphor for life, as we grow older, the people and things we experience in life make the backpack heavier and heavier. Do you feel overwhelmed by its weight? As I enter the second half of my life, I want to organize this backpack. I don't plan on emptying it, but I do need to take a look at its contents and see if I can simplify them or make them more refined. I want the things, experiences, and relationships in my backpack to be things that I truly love. That's why I created this space to record my practice of decluttering and simplifying in midlife.
3會員
10內容數
一個中年女子的斷捨離練習。重新盤點過往人生累積的物品、人脈、經驗,藉由清理和整理,讓自己的靈魂有更寬廣的空間運作新的生命體驗。
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!
從 Google News 追蹤更多 vocus 的最新精選內容