人貴有自知之明 Self-awareness

2022/10/08閱讀時間約 2 分鐘
Self-awareness is invaluable.
Diary
Self-awareness is invaluable.
But why is self-awareness considered precious? Isn't it natural for a person to understand themselves?
Can I truly control my body?
Can I truly control my thoughts?
Can I truly control my actions?
Do I know what I am doing?
Do I know what I want?
Do I know what my principles are?
Is it only at the age of thirty that I will come to know?
(Note: "三十而立" is a Chinese saying that translates to "At thirty, one should be independent and established." It suggests that by the age of thirty, a person should have a clear understanding of themselves and have established their principles and direction in life.)
三十而立,四十而不惑、五十而知天命、六十而耳順、七十從心所欲

日記
為什麼自知之明會貴呢?
人不是本來就應該了解自己嗎?

我是否能控制我自己的身體
我是否能控制我自己的思想
我是否能控制我自己的行為
我知道我在幹什麼嗎?
我知道我想要什麼嗎?
我知道我的原則是什麼嗎?

是不是要三十而立的時候,才會知道?
為什麼會看到廣告
164會員
194內容數
我是清月,歡迎各位來坐坐
留言0
查看全部
發表第一個留言支持創作者!